Thursday 7 July 2011

Saat Terakhir

 

   Inilah saat terakhir ku melihat kamu
   Jatuh air mata ku menangis pilu


   Itu ialah permulaan bagi cerita aku yang menyedihkan ini...
   Bacalah...


   Tanggal 6 haribulan 9 2010 hari Isnin
   Hari lahir seorang insan bernama Nur Kasih Bt Kasim.Seorang sahabat aku yang paling baik dan  
   paling setia sekali.Aku sudah menganggap dia seperti kakak aku sendiri.Dia mengajar aku
   semua yang ada di dunia ini.Mengajar aku semua yang aku tidak tahu dan yang paling penting
   sekali dia mengajar aku erti kehidupan yang sebenarnya...


   2 hari sebelum hari lahir Nur Kasih
   
          Aku : Nur,tak lama lagi awak akan berumur 25 tahun.Saya rasa gembira untuk awak!
   Dia menjawab dengan suara yang merdu seperti selalu.Bagi aku,dia memang layak untuk menyertai
   pertandingan Gadis Melayu.
          Nur  :Terima kasih.Saya pun rasa gembira.
          Aku :Nanti saya pergi rumah awak ye?Saya nak makan banyak-banyak kat rumah awak.
          Nur  :Suka hati awak la.Awak dah selalu buat macam tu bila datang rumah saya.
   Kami berdua ketawa.Bila aku melihat dia ketawa,saya rasa gembira sangat.


   1 hari sebelum hari lahir Nur Kasih


           Aku :Awak dah siapkan makanan untuk esok?Saya dah tak sabar nak makan ni.
           Nur  :Dah.Saya dah siapkan untuk awak.
    Dia menjawab dengan suara yang agak berlainan.Aku melihat dia terbatuk-batuk.Mukanya 
    nampak agak pucat.Dia tidak seperti selalu.
           Aku :Awak tak sihat ke?Awak nampak lain je hari ni.
           Nur :Tak ada apa-apa lah.Saya sihat je.
    Itulah dia Nur Kasih sahabat aku.Tidak mahu buat orang di sekelilingnya risau tentangnya.


   Hari lahir Nur Kasih


   Aku berjalan menuju ke rumahnya.Dalam hati,aku agak tidak selesa.Aku merasakan seperti
   ada sesuatu yang buruk akan berlaku tapi aku cuba hilangkan rasa itu.Hari ini hari yang paling 
   bermakna buat sahabatku dan aku ingin memberitahunya bahawa...  Boommm!!!
   Tiba-tiba aku terdengar bunyi yang mengejutkan aku.Aku berlari ke arah bunyi itu.Aku melihat
   ramai orang berkerumun di hadapan sebuah kereta.Aku bertanya seorang budak yang berlari 
   keluar dari orang yang berkerumun itu.Budak itu memberitahu bahawa ada kereta yang melanggar
   seorang wanita yang ingin melintas ke seberang jalan.
   Aku melihat ke seberang jalan.Di situlah rumah sahabatku.Aku pergi melihat siapakah wanita itu.
   Aku berjalan perlahan-lahan.Dalam hatiku aku berasa sangat ganjil dan yang pasti aku tidak suka
   perasaan ini.Perasaan ini seolah-olah memberitahu bahawa wanita itu adalah orang yang aku 
   sedang fikirkan.


   Aku melihat wajah wanita itu dan...


   10 tahun kemudian...


    Aku berjalan ke tanah perkuburan.Aku menuju ke arah sebuah kubur.Aku membaca al-fatihah dan
    surah yassin.Aku meluangkan sedikit masa di situ.Aku melihat tulisan pada ms.wikipedia.org/wiki/Batu_nisan   


                            Nur Kasih Bt Kasim
                            6.9.2010
    Aku membaca surat yang diberikan oleh ibunya.Ibunya memberitahu bahawa itu surat dari arwah yang 
    ingin diberikan oleh arwah sejak dari dulu lagi.Surat itu mengatakan bahawa arwah menghidap penyakit
    jantung berlubang.Aku berasa bersalah.Aku sepatutnya menanyakan hal ini dari dulu lagi sejak
    dia terbatuk-batuk dulu.Sekarang ini semuanya sudah terlambat.Aku merindui suara ketawa dari 
    seorang insan yang bermakna dalam hidupku... 
    

No comments:

Post a Comment